”Där är Guds lamm som tar bort världens synd” – predikan av Msgr Mirek Dudek

Predikan 2:a söndagen under året 2023 i Katolska domkyrkan

– Msgr Mirek Dudek –

Texter: Jes 49:3, 5-6, I Kor 1:1-3, Joh 1:29-34

Johannes döparen ser Jesus komma och utbrister: Där är Guds lamm som tar bort världens synd. Han är det, jag är bara ett vittne om honom. Jesus som Guds lamm, -Inte alldeles lätt att förstå för oss människor av idag. Ordet ”lamm” associerar vi snarare till något gulligt och sött djur. Men i bibeln har ordet lamm snarare en betydelse av offer eller utgivande kärlek, dvs. att ge sitt liv för att ge liv till andra, – offra sitt liv för att rädda andra till liv! Dessutom heter ordet lamm på hebreiska ”talja”, som lär betyda både lamm, tjänare och son; alltså betydelserna flyter samman. Då blir det också begripligare. Jesus är både Guds son och Guds tjänare i när han kallas för Guds lamm.

Och världens synd – vad är detta? Världens synd kanske man kan översätta med en värld som har avlägsnat sig bort från Gud som livets och kärlekens källa; I denna värld framträder i stället en dödens kultur, en kultur som är destruktiv och skadlig på längre sikt. Och därför bildar en grogrund för våld och död, och efter sig lämnar sårade människor, en sårad skapelse, ett mot varandra i stället för med varandra. I en sådan värld råder arrogans, krig och terror, mord, skjutningar och knivdåd. Det är en värld utan hopp och barmhärtighet. Det är en sådan värld vi bevittnar i Ukraina i dag. Det är som Satan själv släpptes lös ur sitt fängelse. Och vi blir alla på något vis smittade och/eller påverkade. Detta är världens synd. När kommer odjuret att kastas i eldsjön, som Johannes apokalyptikern talar om?

Johannes döparen som sett Jesus komma har förstått att detta är problemet med världen och dess synd, dvs. gudsglömskan. Någon måste ta hem världen igen till den som skapat den. Så står han där vid Jordans strand och pekar på Jesus och säger: Han är det! Han är det! Han är Guds lamm, han tar bort världens synd. Johannes minns påskalammet från GT, påskalammet som slaktades och vars blod ströks på dörrposterna och som blev till räddning från död och befrielse för folket Israel ut ur Egyptens slaveri. Johannes döparen identifierar Jesus med detta påskalamm och säger: Han är det, idag är han detta påskalamm. Förmodligen kom han också att tänka på den stora texten från profeten Jesaja 53 som talar om den lidande gudstjänaren som bär bort all världens synd: Men det var våra sjukdomar han bar, våra smärtor, dem lade han på sig, – slagen för våra missgärningars skull, för att vi skulle få frid och genom hans sår bli helade. Han var lik ett lamm som förs bort att slaktas, … Jesus är Guds lamm, dvs. Gudstjänaren som kommit till oss människor för att åter ge oss en hemvist hos vår himmelske Fader. Han kom för att ta bort världens synd, dra oss ut ur dödens kultur och återge oss hoppet om livet, hoppet om en oändlig kärlek, hoppet om en mening, allt sådant som får oss att välja det liv som kommer från Gud. Till slut är han lammet som ger sitt liv för oss på korset, för att avlasta oss från dödens ok. Ni minns säkert evangelisten Johannes som låter Jesus dö vid samma tid, då påskalammen slaktas och vill därmed säga: Jesus är det nya påskalammet. Genom sin död har han besegrat döden. Döden har ingen egentlig makt längre över våra liv! Det är så församlingen sjunger Lammets lov i hymnen Gloria: Herre, Guds enfödde Son, Jesus Kristus, Herre Gud, Guds lamm, Faderns Son. Du som borttager världens synder, förbarma dig över oss.

Och här kommer den tredje betydelsen in när vi talar om lammet. Det är i mässan. Precis före kommunionen ber prästen: Saliga de som är kallade till Lammets måltid (Uppb. 19:9). Så ber ju prästen när han lyfter upp hostian strax före kommunionen. Vi blir då påminda om Lammets bröllopsmåltid, dvs. den himmelska festmåltiden i himlen. Det är målet för vårt liv, där sker samlingen för alla folk som levt i tro och ett gott och livgivande liv med Jesus Kristus. Eukaristin förenas med himlen. Hela Apokalypsen, bibelns sista bok är fylld av texter som talar just om Lammet, som är den uppståndne Kristus. Där lovprisas Lammet: Du har blivit slaktad, och med ditt blod har du friköpt åt Gud människor av alla stammar och språk och länder och folk. Du har gjort dem till ett kungadöme åt vår Gud, till präster åt honom.

Så Lammet är han som ger sitt liv och väcker Guds liv i oss. Lammet påminner oss om befrielse och frälsning; I den heliga mässan blir Jesu offer närvarande, dvs. Lammet som ger sitt liv för oss. Och vi har Lammet som bjuder oss till den himmelska bröllopsmåltiden i himlen.

Till slut ser Johannes en stor skara av alla folk och stammar och länder och språk. De stod inför tronen och Lammet, klädda i vita kläder med palmkvistar i sina händer. Och de ropade med hög röst: Frälsningen finns hos vår Gud, som sitter på tronen och hos Lammet. Vilka är de?? Jo, det är de som följer Lammet, vart det än går. Det är de som har kommit ur det stora lidandet. De har tvättat sina kläder rena och gjort dem vita i Lammets blod. Vi tackar och lovprisar Lammet i varje mässa och vill följa honom vart han än går.

Detta inlägg publicerades i Katolska kyrkan och märktes , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till ”Där är Guds lamm som tar bort världens synd” – predikan av Msgr Mirek Dudek

  1. bema skriver:

    Britta Bolmenäs, pastor i Värnamo missionskyrka har en intressant krönika i Dagen ang Johannes vittnesbörd.
    Ibland känner vi kramp inför vår egen uppgift att vittna, och jämförelsen med giganten Johannes kan kännas övermäktig. Men kanske det beror på att vi inte förstår att det är Jesus vi skall lyfta fram, inte oss själva. Britta skriver:

    ”I bibelordet lyfter Jesus fram Johannes döparens vittnesbörd. Johannes Superhjälten. Han som döpte Jesus. Orädd som ett lejon kritiserade Johannes själviska makthavare. Den här texten gör det inte precis enklare att vittna. Jämfört med Johannes känner jag mig ännu mer misslyckad. Eller är det precis tvärtom? Är Johannes en nödvändig förebild?
    ——
    Han har inget behov av att briljera inför sina lärjungar med en orubblig tro. Istället blottar han sitt tveksamma hjärta. ‘Fråga Jesus om Han är den vi väntat på eller inte’, säger Johannes, osäker och tvekande.
    ——
    Kanske är det därför Johannes vittnesbörd går rakt in i hjärtan. Eftersom hans vänskap med Jesus inte var en fernissa eller ett varumärke. För att Johannes inte trodde på sin egen tro. Hans tro svajade. Men han trodde inte på sin tro utan på Jesus. Litade på att Jesus tålde både hans lovsång och hans tvivel.”

    https://www.dagen.se/livsstil/livsstilskronikor/2023/01/14/ordet-vittnesbord-kan-fa-det-att-knyta-sig-i-magen/

    • Alma-Lena skriver:

      Ja den krönikan är ett gott komplement till denna predikan. Hon är klok pastor Bolmenäs.

      Tack också för din utmärkta debattartikeln om den käre Benedictus. Du fick ett konstigt mothugg av Iréne som verkar tro att Franciscus vill släppa allt det som RKK stått för i sekler bara därför att kardinal Ratzinger, den kloke, gick i pension. Hon har ju missat att Ratzinger som kardinal var med om att forma andra vatikankonciliet som hon nog uppskattar.

      Franciscus är ju oerhört gammaldags vad gäller tex kvinnor och män (jag tar fram skämskudde när han någon gång försöker vara artig mot kvinnor) och detta med synodaliteten var ju inget som plötsligt överföll RKK med Franciscus, som du så fint visar här och i debattartikeln. Dessutom, det var Benedictus XVI ödmjukhet som banade väg för Franciscus så det finns ingen motsättning där, tvärtom har väl ingen haft det så bra som Frans med en påve em. som levande förebedjare och förebild på gångavstånd.

      Jag är ju måttlöst förtjust i Benedictus XVI/ Joseph Ratzinger men tror ändå jag har ett något mer fördomsfritt och opartiskt sinne än de medier som framställde honom som en artefakt från medeltiden. Jag upprepar därför mitt djupt kända tack.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s