Val 2018: Justitia et Pax ger vägledning utifrån katolsk sociallära

Justitia et Pax, Kommissionen för rättvisa och fred i Stockholms katolska stift presenterar inför valet i september texter från olika katolska dokument som ligger till grund för katolsk sociallära. Demokrati är inget självklart och det är något som vi hela tiden måste utbilda oss för bidra till, konstaterar man på hemsidan. Att välja en riktning som helt överensstämmer med våra egna värderingar kan vara svårt, vi måste göra kompromisser.

Den Katolska kyrkan rekommenderar inte ett visst parti med uppmanar sina medlemmar att ta ett aktivt politiskt ansvar för att tillsammans med alla andra bygga ett samhälle som tjänar det gemensamma goda.

Fokus och utgångspunkt är människan, i synnerhet den människa som lider, är förtryckt och som förnekas sina grundläggande rättigheter. I encyklikan Redemptor Hominis, ”Världens återlösare”, från 1979, fastslog den helige Johannes Paulus II att ”Människan är kyrkans första och grundläggande väg”. Det är också huvudtemat för texterna som publiceras på Justitia et Pax hemsida.

Hittills har texter som kommenterar följande teman presenterats:

  • Politiskt engagemang
  • Flyktingpolitik
  • Dialog och mångfald
  • Arbetets värde

[Läs alla texterna här]

Att kristen tro och politik hänger ihop har diskuterats livligt. Alla är överens om att de hänger ihop, diskussionen gäller snarare hur. Svenska kyrkans ledning kritiseras ibland för att vara för partipolitiskt bunden, medan andra kristna kritiseras för att vilja tvinga på samhället strikta lagar t.ex. när det gäller abort som en majoriteten inte är beredd att acceptera. I vissa situationer är det helt klart ett etiskt imperativ att agera när mänskliga rättigheter trampas under fötterna (jfr Martin Luther King, Dietrich Boenhoeffer, Oscar Romero).

Evangeliska och katoliker har lite olika utgångspunkter när det gäller hur man engagerar sig i politiken. De evangeliska råkar lätt ut för att betraktas som högervridna (många evangelikala stödde Trump, det finns kristna i Sverige som stöder SD), medan katolskt engagemang ofta betraktas som vänstervridet och att man tonar ner den kristna tron till förmån för ett alltigenom inomvärldsligt socialt program. Jag menar att vi inte bör överdriva skillnaderna. Den katolska socialläran har helt klart sin grund i evangeliet och tron, och evangeliskt kristna är inte döva för den lidande människans konkreta situation i världen och hennes behov. Istället för att polemisera mot varandra bör vi kristna samarbeta och hitta våra gemensamma utgångspunkter.

Jag är därför glad att uppmärksamma att Livets Ords pastor Joakim Lundqvist utlöst en debatt sedan han kritiserat SD´s ideologi för att inte stämma överens med kristen tro genom att man gör skillnad på människor. Det har kritiserats ganska aggressivt av några få, men jag tycker Joakim Lundqvist försvarar sig bra i en replik i Världen idag. Jag citerar några rader:

”Jag berör ytterst sällan politik i mina budskap, men tror tveklöst att det är en andlig ledares ansvar, en del av herdefunktionen, att varna för negativa trender och tendenser i samhälle och politik (utan att försöka tala om för folk vilket parti de ska rösta på).”

”det är skillnad mellan sund och exklusiv nationalism – en skillnad som i SD:s fall går tillbaka till en grundsyn på människan som inte stämmer överens med den kristna.”

….

”I SD:s partiprogram (kapitel 2, sidan 8) står: ‘Det finns en nedärvd essens hos varje människa… Delar av denna essens är gemensam för de flesta människor och andra är unikt för vissa grupper av människor…’
Det är ingen tvekan om att detta tal om en ’essens’ som ’kan vara unik för vissa grupper’ öppnar för att dela in människor i ’vi och dem’, och för skapandet av ett samhälle där vissa är lägre och andra högre stående än andra – exakt samma tankegångar som började frodas i Tyskland på 30-talet, och vars konsekvens vi känner till.”

….

”det finns en risk för andligt maktmissbruk när en kristen ledare öppet hävdar att ett visst politiskt parti är det enda alternativet för Sverige med argumentet att han fått detta som ett ’tilltal från Gud’, eller säger att den som gör en annan bedömning saknar ’profetisk klarsyn’. Detta är bara ett tråkigt sätt att låsa positioner, förminska meningsmotståndare och undvika ett öppet samtal.”

Katolsk sociallära och kristen etik  borde vara en god grund för alla partier. KD är det parti som tydligt talar om att man bygger på det. Trots sin ofullkomlighet kommer jag att lägga min röst på KD. Detta tycker jag är särskilt angeläget då jag ser det som en stor förlust om partiet skulle åka ur Riksdagen. Av den anledningen vill jag vädja till fler kristna att överväga att stödrösta på KD.

bengtma%cc%8ansken

Detta inlägg publicerades i Church, Politik, Samhälle och märktes . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Val 2018: Justitia et Pax ger vägledning utifrån katolsk sociallära

  1. Annica Larsson skriver:

    Jag läser ofta dina inlägg och jag vill bara säga att du gör ett jättefint arbete! Önskar dig en fortsatt härlig sommar.

  2. Jonas Alberg skriver:

    Katolska kyrkan och politiken igen, se nedan. I USA var det många evangelikala som stödde Trump, medan katolikerna ses som vänstervridna, inte riktigt så i Sverige, men jag garanterar att SD och andra rasister inte har sitt stöd i kyrkan som talar ett annat språk – kärlek och solidaritet och bla i ord och gärning verkar vara de enda som står upp för flyktingar, som är en så het fråga inför valet.

    Det är ju ett omfattande socialt program som ligger i botten med en positiv syn på människan som en skapad varelse med samvete och förnuft och vars kallelse är att hjälpa varandra, visa respekt och solidaritet i tankar, ord och gärningar, vilket har betydelse för fördelning av resurser, arbetsförhållanden, men även flyktingmottagning osv – det är en djupt medmänsklig lära.

    Sedan står katolska kyrkan på familjens sida, och man tar avstånd från den anda av indvdualism där alla ska förverkliga sig själva eller sätta sig över naturen och förnuftet, och försvarar med envishet och kraft det traditionella äktenskapet mellan en man och en kvinna, det mesta i övrigt är en konsekvens av det. Håller man sig till den grundidén – vanligt traditionellt äktenskap mellan man och kvinna – istället för lössläppt och sodomitisk utlevelse av lustar skulle man ju slippa mycket av den påtvingade, artificiella diskussionen om aborter (massmord på embryon och foster för att folk inte kan tygla sina lustar, en av dödssynderna), den här leken med lustiga familjer, rena tutti-fruttin, med gifta, ogifta, plastiga barn, bögar och flator, icke-binära och andra tvestjärtar som gängar sig i en osalig röra, som bara leder till instabilitet och oro och en allmän osäkerhet, där man inte kan lita på någon – bara för att individen ska göra det den känner för. I de delarna känns katolska kyrkan som stabil, men uppfattas i Sverige som konservativ eller reaktionär – det är grundat i en allmän förvirring i Sverige kring vad sann värdighet och jämlikhet innebär – det är väl ingen som innerst tror på det här syndafallet på allvar, det är bara massa politiska utspel från marginella grupper, pridefestivaler med särskilda snuskkvarter där individer ska leva ut sina sjuka lustar och prova nya fetischer – rena tramset!

    Kyrkan vilar på vissa principer som varken kan bevisas eller motbevisas, men dom har svar på det som ateister, agnostiker och andra vilseförda inte kan svara på : var kommer vi ifrån, vart är vi på väg och en stabil grund för etik och moral; det är genomtänkt och konsekvent och innefattar en koherent världsbild och värdegrund som hyllar sanning och rättvisa. Vissa av grunderna bygger på tro men det finns starka skäl för den tron – att tro att universum och livet tillkommit av en oförklarlig slump och hänger tomt i luften är inte en hållbar världsbild och inte en hållbar grund för etik och moral, och en strikt materiell syn på tillvaron ger inget utrymme för människan samvete och förnuft, negerar att människan har en fri vilja och underkänner därmed människans personliga ansvar, en fruktansvärd lära – där inget betyder något annat än att individen ska göra det den känner för – vilket leder till rena kaoset när nu människor känner så olika.

    Katolska kyrkan är världens äldsta samfund som bygger på en äldre tradition och hon omfattar nästan en femtedel av jordens befolkning. Ta del av hennes lära, särskilt socialläran, det är en fast och genomtänkt grund – läs materialet om flyktingar tex och jämför med de politiska partierna.

    Skickat från min iPhone

  3. Jonas M skriver:

    Ja KD är det minst dåliga partiet, illa bara att de vacklar angående aborter och inte står upp för samvetsfrihet i vården m fl. Varför är de flesta kristna politiker numera så väldigt fega att de inte står upp för människovärdet?

    Det som det är omöjligt för en katolik att rösta på i Sverige om man ska följa kyrkan är Vänsterpartiet, Feministiskt initiativ och värre, utifrån hur man ser på kommunism och marxism.

Lämna ett svar till Annica Larsson Avbryt svar