Två helgon, två städer, en tro, en enda Kyrka

brynolf  elinkommunvapen

Förra veckan tillbringade jag i Västergötland som är de trakter där jag har mina rötter. Det
är också kristendomens vagga i Sverige (Ansgars mission i Birka på 800-talet tog ju inte
riktigt fart). Skara stift firar i år 1000-årsjubileum och därmed erkänner man sitt
sammanhang med den stora katolska traditionen. Den förste biskopen Thurgot var ju katolsk liksom medeltidsbiskoparna Bengt den Gode och Brynolf Algotsson som var en mäktig företrädare för evangeliet och han blev snabbt ryktbar och konciliet i Konstanz 1415-18 gav tillåtelse att öppna helgonförklaringsprocessen. Jag har tidigare skrivit om biskop Brynolf här. Läs Tryggve Lundéns ikonografi över biskop Brynolf här. Jag vill också nämna Skara stiftshistoriska sällskap som betytt mycket för att utforska och dokumentera kyrkohistorien i Skara och Västergötland. Bl.a. har man gett ut boken Biskopen och törntaggen.

I kryptan i Skara domkyrka kan man se delar av den allra äldsta delen av den gotiska medeltidskyrkan.

I kryptan i Skara domkyrka kan man se delar av den allra äldsta delen av den gotiska medeltidskyrkan.

Biskop Brynolf blev gravlagd i Skara domkyrka, men den heliga Birgitta menade att graven
borde ha en mycket mer framträdande plats i kyrkan. Märkligt är att hans reliker är
försvunna efter reformationen, liksom den tagg från Kristi törnekrona han som gåva från norske kungen Håkon Magnusson fått och som fördes i procession från Lödöse till Skara år 1304. Dock finns idag ett altare i domkyrkan som skall påminna om biskop Brynolf och törntaggen. Enligt Skövde nyheter skall också en staty av biskop Brynolf avtäckas inom kort.

brynolfskoret

Ett par mil från Skara ligger Skövde, och däremellan Varnhems kloster. Om Brynolf är Skaras stora helgon, så är S:ta Helena eller Elin Skövdes helgon. Elin av Skövde finns som ikon i Skövdes stadsvapen. Biskop Brynolf var behjälplig med att teckna hennes historia. Elins reliker fanns fram till reformationen i S:ta Helenas kyrka i Skövde. Nu finns en relik i altaret i kyrkan i Götene.

Nu 1000 år senare kan vi konstatera att evangeliet om Jesus Kristus och den kyrka han grundade är långtifrån död i Sverige. Den är visserligen splittrad, men det sjuder av liv i ett allt mer levande och engagerat samtal mellan kristna av olika traditioner som visserligen har olika meningar om mycket, men är djupt eniga att man angår varandra och delar samma dop och samma tro på vår Frälsare.

En del vill tona ner betydelsen av evangelisation som nämner namnet Jesus och betonar hans betydelse för frälsningen och istället betona evangelisation genom sociala insatser och goda gärningar. Dessa två står på intet sätt i motsats till varandra, utan båda behövs för en fullödig evangelisation. Påve Paulus VI´s apostoliska maning Evangelii Nuntiandi (Om Evangeliets förkunnelse i dagens värld) betonade att evangeliet förkunnas i både gärningar och ord. Påve Franciskus skrev förra året Evangelii Gaudium som kan ses som en uppföljare till Paulus VI´s skrivelse och hanterar evangelisationens villkor och metoder i dagens värld.

akebonnierBiskop Åke Bonnier i Skara tillhör dem som inte är rädd att delta i debatten, han har en egen blogg, och att aktivt delta i offentliga media ser han säkert som en del av sitt evangeliserande uppdrag. Hans namn finns upptecknat som den siste i raden av biskopar i Skara stift från 1000-talet och framåt på en stentavla vid västra portalen i Skara domkyrka. ”Kyrkan är inte en snäll och museal organisation, utan kyrkan är någonting som verkligen vill hjälpa människor att se att livet är så mycket större och så mycket mer fantastiskt – men man måste våga öppna sig för detta”, sade han i en intervju i Dagen nyligen. Må biskop Brynolfs och hans företrädares förböner vara med honom.

Här lite från den senaste tidens kristna offentliga samtal:
Marcus Birro: Jag konverterar fullt ut till katolicismen.
Biskop Åke Bonnier: Öppet brev till Marcus Birro.
Ann Heberlein: Vad innebär det att vara kristen idag? Reflektioner kring tro och handling.

Genom släktforskningskontakter i USA hittade jag till släktgrav på S:t Elinsk kyrkogård i Gävle: Min gamlemorfars moster och kusin ligger här.

Genom släktforskningskontakter i USA hittade jag till släktgrav på S:t Elins kyrkogård i Skövde: Min gamlemorfars moster och kusin ligger här.

skaradomk

mariadjäkne

Detta inlägg publicerades i Church, Katolska kyrkan och märktes , , , , , . Bokmärk permalänken.

28 kommentarer till Två helgon, två städer, en tro, en enda Kyrka

  1. Irene Nordgren skriver:

    Bengt

    Ett fint och bra blogginlägg tycker jag som andas något av en inre förändring hos dig…… kanske tack vare ”kontakt” med dina protestantiska släktingar….

    Du känns inte lika RABIAT katolsk längre…..om du förstår vad jag menar …..

    Ann Heberleins text i Sydsvenskan är lysande och lika lysande är att du hänvisar till den……

    // Irène

    http://www.katolskvision.se/blog/?p=13560

    • bema skriver:

      Irène!
      Jag är glad att du fortsätter att reagera på det jag skriver, inte på grund av att vi tycker lika, men på grund av att trots att vi tycker olika du ändå väljer att upprätthålla en dialog. Visst hoppas jag att jag utvecklas, men att du värderar det jag skriver på olika sätt vid olika tidpunkter kan också bero på hur du tolkar det, att jag framhåller olika aspekter, och att du ser det ur olika vinklar. Jag har lärt mig att försöka inte dra för stora växlar på vare sig när du kritiserar mig eller när du berömmer mig. Det viktiga är dialogen och sökandet efter Sanningen som ingen äger i sin helhet.

      Just därför länkade jag också till Ann Heberlein, inte för att jag håller med om det hon skriver, utan för att framhålla det positiva i att olika fraktioner i Kristi kropp samtalar med varandra istället för att agera som om man levde i skilda universa och ignorerar varandra.

      Men inte tyckte jag Heberleins artikel var någon upplyftande läsning, hon schabloniserar och tillskriver andra åsikter utan några konkreta belägg. Hon uppträder som om hon hade godhetsmonopol. Jag håller med Marcus och Dag att hon är oärlig och stämplar dem med åsikter de inte har, jag känner inte heller igen mig i det hon skriver trots att jag i mycket sympatiserar med det Marcus och Dag skriver, och jag antar att hon skulle definiera mig i samma fålla. Må det hon kollektivt tillskriver oss falla tillbaka över henne själv.

      Hon gör självmål i denna artikel, Birro har svarat på sin blogg
      http://blogg.varldenidag.se/birros-blogg/heberleins-vaderkvarnar/
      och Dag Sandahl var givetvis inte sen att smasha in den serve han serverades.
      http://bloggardag.blogspot.se/2014/07/bloggpost-nummer-tusen.html

      Det är bra att olika fraktioner i kristenheten talar med varandra, även om det i början blir på en ganska osaklig känslomässig nivå. Förhoppningsvis kan debatten mogna.

      Som kristna är vi kallade att söka sanningen som finns i Guds Ord som vi läser i den Helige Andes ljus. Det handlar söndagens bibeltexter om. Det handlar om att vara öppen, ståndaktig och stå pall för sådant som konkurrerar om vårt intresse men som kan få som resultat att Ordet förkvävs. Högljudda politiska deklarationer och fäktningskamp mellan höger och vänster är ingen bra miljö för att Ordet skall bära frukt.
      Diskussionerna må gärna gå höga bland Guds folk, men ingen har vare sig sanningsmonopol eller godhetsmonopol.

  2. +Åke Bonnier skriver:

    Hej Bengt,
    Tack för fin blogg och värmande ord! Skulpturen som görs är ritad av Michel Östlund som också var hvudkonstnär (i dubbel bemärkelse.. 🙂 ) i samband med Birgittajubileet 2004. Skulpturen är på ett sätt nonfigurativ men man kan ana törntaggen. Den kommer att hänga ovanför det altare du nämner i bloggtexten. Skulpturen invigs i samband med Skara stifts 1000-årsjubileum i augusti.
    Välkommen! (www.skarastift.se)

    Ps: Hoppas att jag inte är den siste i raden av biskopar i Skara stift. Det vore trist. Vill hellre se mig som den senaste i raden… d v s nr 83.

    • bema skriver:

      Hej Åke, jag hoppas verkligen det blir flera biskopar i Skara efter dig. Jag hoppas också jag kan komma till firandet i Augusti.

      Jag är glad för att du som biskop i Svenska kyrkan inte drar dig för att ta upp det offentliga samtalet. Jag är säker på att Marcus Birro kommer att vilja fortsätta dialogen med dig, Det viktiga är inte att tycka samma, men att upprätthålla samtalet, på så sätt hjälper vi varandra ömsesidigt att utvecklas och komma närmare Jesus.

  3. Irene Nordgren skriver:

    Bengt
    Du skriver
    ”Skara stift firar i år 1000-årsjubileum och därmed erkänner man sitt
    sammanhang med den stora katolska traditionen.”

    Låt mig förtydliga att det jag tyckte om i ditt blogginlägg var att du såg biskop Åke Bonnier som den senaste i raden i Skara Stifts biskopslängd som sträcker sig till dess förste biskop Thurgot år 1014 (anledningen till att Skara Stift firar 1000-årsjubileum.)

    Apropå att ”erkänna sitt sammanhang med den katolska traditionen” vill jag påpeka att detta dock tyvärr inte alltid TILLÅTS från katolskt håll -dvs från rabiat katolskt håll.

    I samband med att Antje Jackelén valdes till ärkebiskop skrevs det på Signum nämligen just en i mitt tycke RABIAT katolsk artikel av den välutbildade Philip Geister . Han skriver
    ”Om det verkligen gagnar Svenska kyrkan själv att förlägga tidpunkten för sin födelse till 800-talet kan man undra. Det måste vara riskabelt att definiera sig själv utifrån det som man minst av allt ville vara.”
    http://signum.se/hur-gammal-ar-svenska-kyrkan/
    http://blog.svd.se/historia/2013/10/17/nar-fick-vi-arkebiskopar-i-sverige/

    Vet inte om jag missat något men då teg du Bengt …….

    Om du verkligen menar som du nu skriver om biskop Åke Bonnier så BORDE du ha sagt ifrån när en katolsk företrädare påstår motsatsen till det du själv tror och anser.

    Jag gillade att du länkade till Ann Heberleins artikel just för att du inte sällan har för vana att i känsliga lägen undvika att länka till debattörer som kritiserar dina åsiktsfränder …..

    Om det är något jag har svårt för hos dig Bengt så är det att du ofta väljer att tiga istället för att offentligt visa OM / NÄR din åsikt AVVIKER från katolska MAKTHAVARES eller katolska AUKTORITETERS åsikter……
    Vidare har jag svårt för att du inte tillåter debattörer att ta sig samma friheter…..
    Du skriver om Ann Heberlein
    ”Men inte tyckte jag Heberleins artikel var någon upplyftande läsning, hon schabloniserar och tillskriver andra åsikter utan några konkreta belägg. Hon uppträder som om hon hade godhetsmonopol.”
    Om du en enda gång skulle ha skrivit samma omdöme om Birro så skulle saken vara i ett annat läge.
    Ann Heberlein tillåter sig samma frihet som Birro …….
    Eller anser du att Birro aldrig ”schabloniserar”?
    Anser du att Birro alltid ”underbygger med konkreta belägg de åsikter han tillskriver andra” ? Typ att ”svenska kyrkans ärkebiskop i grunden avsagt sig sina kristna värderingar……osv osv ”

    // Irène

    • bema skriver:

      Irène!
      Jag förstår att du kan ha synpunkter på vad jag väljer att kommentera och inte. Dra dock inte för långtgående slutsatser. Tystnad betyder inte alltid att jag samtycker, utan snarare att jag inte hinner med att kommentera allt. jag skriver på inspiration, och det blir lite här och lite där. Jag har ingen ambition att vara heltäckande.

      När det gäller den attityd Geister gav uttryck för kan jag hålla med dig. Vissa (du kallar dem rabiata) blir så principiellt romersk katolska att de förlorar sin katolicitet. Jag tycker absolut man skall se de andra samfunden som tillhörande den katolska helheten, Katolska kyrkan anser förvisso att den har den enda kyrkans fullhet bevarad inom sig, men man bör se de andra samfunden utifrån vad de faktiskt har, inte utifrån det som ännu fattas. Så uppfattar jag också Katolska kyrkans officiella lära satt på pränt genom Andra Vatikankonciliets grunddokument och genom flera viktiga postkonciliära dokument, t.ex. JPII´s Ut unum sint.

      Visst, Birro generaliserar ibland, det är hans sätt att spetsa till dig, och det tillåter jag mycket riktigt. Borde jag inte då tillåta Ann Heberleina att göra samma sak? Kanske det. Om man tolkar det hon skriver på det sättet, som en tillspetsning för att illustrera henens egen hållning så blir det lättare att smälta hennes text. Men jag tycker hon svävar på målet och är otydlig intill oärlig. Av Birros debattstil framgår alltid att han överdriver, och han är alltid beredd att ta den personliga debatten med dem han kritiserar. Ann Heberlein blir jag mera osäker på, man vet inte om hon faktiskt anser sig ha godhetsmonopol, texten är genomsyrad av härskartekniker och verkar ha syftet att måla motståndaren i så dålig dager som möjligt.

      Nej, Birro har inte alltid belägg för det han säger när han spetsar till det. Antje Jackelen är ett oprövat kort, och hon bör få tid på sig. Hennes starka sida är dialog med den sekulariserade omvärlden. Men hon, liksom Bonnier och Arborelius är jag övertygande om tål kritik. Birros och andras kritik mot Jackelen tycker jag är positiv och ger henne möjlighet att förtydliga sig.

      Vapendragare som vill försvara henne mot kritik och inmuta henne som ”sin” biskop i kampen mot meningsmotståndarna gör henne nog snarast en björntjänst. Men jag tror hon klara det också, hon kan tala för sig själv.

  4. Irene Nordgren skriver:

    Bengt

    ”Det viktiga är inte att tycka samma, men att upprätthålla samtalet, på så sätt hjälper vi varandra ömsesidigt att utvecklas och komma närmare Jesus.”

    Jag hade önskat att du som katolik hade yppat samma ord OCKSÅ till din katolske biskop i samband med att dina katolska trosfränder i Katolsk Vision fick på nöten av sin biskop just för att inte tycka samma ……..

    // Irène

  5. Irene Nordgren skriver:

    Bengt

    ”Birros och andras kritik mot Jackelen tycker jag är positiv och ger henne möjlighet att förtydliga sig.”

    ”Ann Heberleins text är genomsyrad av härskartekniker och verkar ha syftet att måla motståndaren i så dålig dager som möjligt.”

    Fascinerande att läsa vilka olika mallar du HELT ÖPPET använder dig av i bedömningen av Birro och tex Ann Heberlein………

    Har jag uppfattat dig rätt att Marcus Birro i förlängningen har goda avsikter medan Ann Heberlein har onda avsikter ?

    // Irène

  6. Irène Nordgren skriver:

    Bengt

    Jag är idel öra att få höra vad jag missuppfattat !

    // Irène

    • annorzzz skriver:

      Med detta gnällande o bjäbbande förstörs en annars utmärkt blogg.

      Kan inte KV föra detta samtal på sin blogg än att ständigt gå ”off topic” här.

      Deras gästfrihet är f ö under all kritik för meningsmotståndare, så en viss moderering av detta ständiga käbbel är inget problem.

      Med hopp om intressantare kommentarer i framtiden.

      • bema skriver:

        Anders!
        Tack för din positiva kritik av min blogg.
        Angående Irène: Irène representerar sig själv och inte Katolsk vision då hon skriver på min blogg. Att säga att hennes inlägg är gnäll som förstör håller jag inte med om.

        Jag förbehåller mig rätten att moderera bort vad jag vill och har tagit ansvar för att inte moderera bort Irènes inlägg. Orsak till det:
        1. Man skall alltid utgå från att människor har någon positiv mening med vad de säger och söker dialog.och så långt det är möjligt bemöta dem utifrån det.
        2. Jag vill alls inte att denna blogg bara skall vara något för en inre ”peer-group” som relativt lätt förstår varandra och delar varandras grundvärderingar. Jag tror den skulle bli mindre intressant då. Kyrkan är ett hem för alla, och det vill jag också skall avspeglas på min blogg.
        3. Jag är tacksam för kritiska inlägg, det tvingar mig att tänka efter och precisera mig.

      • annorzzz skriver:

        Bema

        Självklart är det bra med andra röster.

        Jag har själv aldrig censurerat någon.

        Men om saker tar överhand är det ett alternativ.

        Min åsikt är att KV människorna tar överhand här. Jag kan vara ensam om den åsikten, å då ignorerar du bara den.

        Allt Gott

    • bema skriver:

      Irène! Jag förstår inte riktigt vart du vill komma, men OK. Birros ”öppna svar” till biskop Bonnier illustrerar det jag sade, han är alltid öppen för dialog och respekterar sina samtalspartners, också dem han framför stark kritik mot. Jag tycker Birro och Bonnier har en god ton i samtalet trots att de tycker olika.
      http://blogg.varldenidag.se/birros-blogg/oppet-svar-till-ake-bonnier/

      Ann Heberleins text känns mig helt enklelt mera dömande och självrättfärdig. Det är bara min subjektiva känsla inför texten, inget jag kan logiskt bevisa. Men jag dömer inte Ann Heberlein som människa utifrån texten eller min känsla inför texten, absolut inte.

  7. Irene Nordgren skriver:

    Bengt

    Jag vill komma fram till att du nu jämför Birros svarstext till Åke Bonnier med Heberleins text i ett annat sammanhang.

    Krister Sandahl har en gång sagt att man ”inte ska jämföra det bästa i en religion med det sämsta i en annan religion.”

    Denna slutsats bör också användas om människor i allmänhet och debattörer i synnerhet.

    Åke Bonnier säger ju i sitt öppna brev att det föranletts av Birros ”generalangrepp på svenska kyrkan. ”

    Och Birro försvarar sig nu indirekt med att ”Jag är en man som låter hjärtat löpa. ”

    Se där ! Kanske är detta inte en unik mänsklig svaghet alt styrka …….

    Kanske är det fler som på gott och ont ”låter hjärtat löpa” i dagens mediadebatter …….. men NÅDE DEN vars ”hjärta löper” ut mot Marcus Birro …….

    // Irène

    PS Åke Bonnier måste ju också tidigare ha läst Birros ”generalangrepp” på hans nya ärkebiskop Antje Jackelén som också satte på sig välbehövliga silkesvantar dvs svarade Birro med mildhet och stor förståelse………

    • bema skriver:

      ”jämföra det bästa i en religion med det sämsta i en annan” – Var det Krister Stendahl eller Dag Sandahl som sade det? Förmodligen den förstnämnde. I vilket fall, sant och det gäller även olika former av texter. Nu relaterar det jag sagt inte till enstaka texter utan sammanfattar mina intryck om debatten mellan Birro och Heberlein.

      ”nåde den vars hjärta löper ut mot Birro…”
      Nej, inte alls, varför det?

  8. Irene Nordgren skriver:

    Bengt

    Jag citerar Krister Stendahl och ingen annan.

    Birro återupprepar i all oändlighet vad hans åsiktsmotståndare sagt och hur elakt de betett sig mot honom.

    Inte med ett ord förklarar han någonstans i media – vad jag sett – varför han under flera års tid uttalat sig som katolik dvs vilselett katoliker med att tro att han är katolik…..och plötsligt i direktsändning – när han har behov att visa hur arg han är på svenska kyrkan – säger att han ska går ur svenska kyrkan….

    När Birro nu i debatten får tillbaka i samma tonart han själv använder vill han plötsligt bli lämnad i fred…..
    Birro vill gärna ha boxningshandskar på sig i debatten men kräver att motståndaren har silkesvantar ……
    Så ser jag på det hela.
    Jämför med hur biskoparna Bonnier och Jackelén bemöter Birros arga kritik med hur det går till i katolska kyrkan där du själv tidigare lovprisat biskop Anders för att ”peka med hela handen” mot Katolsk Vision som anklagas för ”ett högt och aggressivt tonläge”…….
    Jag upprepar att min känsla till syvende och sist är att (blivande) värdekonservativa katoliker (i abort och homosex- och kvinnoprästfrågor) som öppet och aggressivt kritiserar svenska kyrkan men aldrig offentligt kritiserar katolska kyrkan ligger högt i kurs i Stiftet och vice versa.
    Stiftet har en mycket selektiv känslighet för ”aggressiv tonart” om man så säger……
    ”Rätt” person har alltid rätt tonart . ”Fel” person har alltid ”fel” tonart inom svensk katolska kyrkan.

    // Irène

    • bema skriver:

      Irène!

      Olof Åkerlunds svar på Birros frustration i Sydsvenskan tyckte jag var mycket intressant läsning. Han ger ju en positiv tolkning åt Ann Heberleins text och menar att Birro övertolkar genom att ta åt sig personligen.

      Biskop Bonnier fortsätter också dialogen på sin blogg med Marcus.

      Jag håller med om att Birro låter grötmyndig ibland och tar ut svängarna. Det är inte hans stil att vara diplomatisk. Han erkänner också att han är varken teolog eller garvad journalist.

      I recensionen av Birros bok Evangelium enligt Marcus i Tidskriften Evangelium tycker jag ges en bra karakteristik av honom och hans stil.

      Det positiva med Marcus Birro är att han är ärlig mitt i sin poetiska naivitet och vågar säga saker från hjärtat utan att hämmas av rädsla för hur det skall tas emot av dem som är ledande i att ange vad som är lämpligt eller inte att tycka. Det viktiga är inte att ha rätt, utan att vi vågar sätta igång ett ärligt samtal där vi tar varandra på allvar. Säga vad man vill om Birro, han bidrar till att sådana samtal kommer igång.

  9. Irene Nordgren skriver:

    Bengt

    ”Säga vad man vill om Birro, han bidrar till att sådana samtal kommer igång.”

    Ja jämför med hur det går till i vår kyrka. Att samtal kommer igång kräver att den som skriver får svar …….

    Gert Gelotte har vid några tillfällen skrivit öppna brev till biskop Anders på KV blogg.
    Säga vad man vill – Gert har försökt att ”bidra till att sådana samtal kommer igång”……men har biskop Anders svarat ?

    Svaret är nej!

    Vilken bortförklaring tycker du passar ?

    Se sanningen i VITÖGAT !

    Biskop Åke Bonnier vill vara en biskop för alla. Biskop Anders vill vara biskop för bara de värdekonservativa i sitt stift. Det är den bittra sanningen.
    Det sägs att den gode HERDEN söker upp bortsprungna får. Den gode HERDEN för Stockholms katolska Stift gör tvärtom. Han stöter ut får från flocken som inte alls har för avsikt att springa bort.

    Biskop Anders borde PRYA 1 månad hos någon katolsk biskop/kardinal nere på kontinenten -typ kardinal Schönborn – för att lära sig tackla olika grupperingar inom det egna Stiftet utan att tillgripa utstötning. Schönborn har Helmut Schüller (och Kyrkoherdeinitiativet) i sin fåraflock …….

    KV är PEANUTS i jämförelse !

    Om det något jag hoppas Marcus Birro tar med sig in i biskop Anders katolska Stift från Åke Bonniers brev så är det följande

    ”Jag tror att det handlar om en enhet i mångfald, en enhet där vi får vara olika, en enhet där vi får ha lite olika bibeltolkning, olika syn på olika viktiga frågor men där vi får känna att vi hör samman i en ömsesidig kärlek – ja där inget kan skilja oss åt därför att vi lever den ömsesidiga kärleken där vi har Jesus själv mitt ibland oss.”

    // Irène

    • bema skriver:

      Irène!

      Du frågar vilken ”bortförklaring som passar ang biskop Andrs tystnad i samband med Gert Gelotts tidigare öppna brev på KV-bloggen.

      Varken biskop Bonnier eller biskop Arborelius har någon skyldighet att svara på öppna brev. Det kan ligga olika strategiska överväganden bakom at välja att svara eller inte svara.

      Det är biskop Åke som är ovanlig genom att inte ignorera en propå utan välja att gå in i det öppna offentliga samtalet. Biskop Anders väljer diskretion och tystnad och att uttala sig så lite som möjligt utanför egna herdabrev och predikningar, och därmed väljer han en väg som varit den vanliga bland både kyrkliga och sekulära ledare.

      Samtidigt hör Marcus Birro till den som genom sitt rättframma och naiva sätt verkligen förmår låsa upp. I detta fall får han respons både från biskopar, kultursidesredaktörer och tidningars ledarsidor (se Dagen idag).

      Jag tror som Dagen att det är bra med ett offentligt samtal, och den ledarstil som Åke Bonnier, Antje Jackelén och påve Franciskus representerar att inte vara rädda för att gå utanför protokollet och föra dialog med både journalister och vanligt folk är något som går hem och är fruktbart. Men det ställer stora krav på sådana ledares integritet att axla en sådan roll. Å ena sidan kan man skapa onödiga skandaler för den organisation man representerar genom oöverlagda uttalanden, å andra sidan kan man drunkna i uppmärksamheten och bli en ytlig spegelbild av de förväntningar som projiceras på en genom media-uppmärksamhet och PR-byråers styling. För en biskop uppstår i det senare fallet frestelsen att kompromissa med ortodoxin.

      För i bakgrunden finns ju lärofrågorna som inte är oviktiga. Benedikt XVI satsade i handling på ortodoxin framför att vara pragmatisk i själavårdsfrågor, (men i sin teologi var han mycket mera öppen) medan Franciskus är tvärtom. Han är öppen för pragmatiska lösningar framför fariseism, men man anar att han ändå i sin teologi inte är mindre ortodox än BXVI och JPII.

      Hur kombinera och hitta balansen mellan en god ortodoxi och en pragmatism som tar hänsyn till människans ofullkomlighet är den agenda som ligger på bordet just nu, inte mins för familjesynoden 2014-2015. Kyrkan behöver den Helige Andes ljus i den processen.

  10. irene nordgren skriver:

    Bengt

    ” Det kan ligga olika strategiska överväganden bakom att välja att svara eller inte”
    Exakt ! På den punkten är vi helt överens.
    Just biskop Anders ”strategi diskretion och tystnad och att uttala sig så lite som möjligt” gör ju biskop Anders uttalande om Katolsk Vision så sensationellt ………därom torde de flesta vara överens om.
    Som sagt jag vidhåller att katolske konvertiten biskop Anders borde prya i hos någon mer erfaren
    ”INFÖDD” biskop / kardinal nere på kontinenten som är mer van att UMGÅS med katoliker av OLIKA slag än enbart devota värdekonservativa JA-SÄGARE.
    Som svensk katolsk katolik känns det som att tillhöra en SEKT där biskop Anders beter sig som en AUKTORITÄR SEKTLEDARE och inte som en katolsk biskop i en universell kyrka inom EU.
    OBS ! I tredje världen tillåts fortfarande biskopar att bete sig som lokala sektledare …….

    Det går inte ihop för mig att du å ena sidan tror på offentliga samtal – men tydligen bara inom svenska kyrkan.
    Det går inte ihop för mig att du hyllar Birro som ”rättfram” samtidigt som du ofta stör dig på det ”höga tonläget ” i KV.
    Finns fn någon i svenska media som talar i ”högre tonläge” än Birro?

    Heder åt biskop Åke Bonnier som inte är lika FEG och VETTSKRÄMD för offentliga samtal som biskop Anders !

    // Irène

    • bema skriver:

      Birro är bättre på kommunikation än KV. Att ni blir bemötta olika beror mkt på hur ni själva går ut. I din kritik framstår du ofta som självrättfärdig (jag säger inte att du är det, endast att din debattstil med VERSALER som beskriver hur hemsk motståndaren är i motsats till dig får det att verka så) vilket gör att du hos många inte vinner gehör i din veklagan över hur styvmoderligt KV blir behandlat.
      Jag väljer att utnyttja min rätt och plikt till det fria ordet istället för att ödsla energi på att beklaga att andra är fega och undanglidande ja-sägare.

      Jag avvisar ditt omdöme att jag inte tror på offentligt samtal inom Katolska kyrkan. Det är ju det jag håller på med hela tiden. Jag delar din uppskattning av biskop Bonnier.

  11. irene nordgren skriver:

    Bengt

    ”Att ni blir bemötta olika beror mkt på hur ni själva går ut”
    1. KV hade inte sagt PIP utan enbart lagt ut KV Manifestet på internet när biskop Anders valde att visa musklerna genom att tillgripa sitt kyrkliga maktövergrepp och bryta sin annars så ”diskreta” ledarstil genom att till hela Sverige basunera ut att KV ”inte har bemyndigande att kalla sig katolsk.” Så för hundrade gången ber jag dig att sluta skylla på att biskop Anders agerande hade något med KV tonläge att göra.

    2. ” I din kritik framstår du ofta som självrättfärdig.” Du kan inte skylla biskop Anders ignorerande att svara på öppna brev på mig. Det är Gert som skrivit öppna brev till biskop Anders utan att ha fått svar.

    3.”Birro är bättre på kommunikation än KV.” Nu är inte KV en person. Gert är en offentlig person precis som Birro och nog anser jag att Gert är en betydligt bättre och mer välnyanserad och mer välinformerad kommunikatör än Birro som faktiskt är mycket okunning i teologiska frågor dvs ”naiv” för att citera dig.

    4. ”Jag avvisar ditt omdöme att jag inte tror på offentligt samtal inom Katolska kyrkan. Det är ju det jag håller på med hela tiden.”
    Anser du att det är lika offentligt att få ha offentligt samtal med dig som att få ha ett offentligt samtal med en biskop ?

    Det anser i alla fall inte jag.

    // Irène

    • bema skriver:

      Irène!
      1. Jag vet, detta har du sagt tidigare. När jag nu talade om relation med omvärlden och förmågan att nå ut, så menade jag dagsläget och generellt.

      2. Angående när ni lade ut manifestet rakt av utan att säga något, så hade det kanske haft mer framgång om det föregåtts av att man sagt lite mer och haft en dialog. Krocken uppstår jag genom att man har så olika verklighetsuppfattningar och ömsesidigt tolkar varandra negativt.

      3. Jag håller med om att Gert är en mer välnyanserad och välinformerad kommunikatör än Marcus. Inte desto mindre har Marcus ”det” som Gert inte har, en förmåga att engagera människor och få igång samtal också över annars cementerade block-gränser.

      4. Vi deltar alla i det offentliga samtalet och har ett ansvar för hur det förs. Vi kan bruka det pund vi fått positivt genom att konstruktivt använda vår begåvning och de plattformar vi har eller vi kan välja en negativ hållning och beklaga att vi inte får det utrymme vi borde ha. Det förstnämnda är i allmänhet en mer framgångsrik strategi.

  12. Irene Nordgren skriver:

    Bengt

    Jag saknar ord.

    Jag påtalar skillnaden mellan biskop Bonnier och biskop Anders och hur de bemöter oliktänkande och du kommer dragande med

    ”Vi deltar alla i det offentliga samtalet och har ett ansvar för hur det förs.”

    ”Inte desto mindre har Marcus ”det” som Gert inte har……..”

    Exakt. ”Det” värdekonservativa tunnelseendet.

    Gert saknar ”det” underförstått ”det” värdekonservativa tunnelseendet.

    Helt riktigt. Och straffet är att Gert – trots att han är ledarsskribent i Sverige är bojkottad i Katolskt Magasin och Signum. Tala om censur och tala om skandal.

    Varför hindra Gert att skriva ?

    Tillåt mig citera dig

    ”Ha förtröstan på att Gud i sista hand genom den helige Ande leder Kyrkan i rätt riktning och att mina eventuella mänskliga planer på att bereda marken i ena eller andra riktningen står sig slätt gentemot den kraften. Som Gamaliel sade till Israels rådsförsamling som var rädda att Petrus och apostlarna skulle ställa till kaos: ”Om detta är människors påfund och verk försvinner det av sig självt. Men är det från Gud, då kan ni inte krossa dem. Det kan visa sig att ni kämpar mot Gud själv.” (Apg 5:38-39)”

    Varför hindra Gert (och mig) att få uttrycka oss i katolska media om det finns förtröstan till den helige Ande och till Gamaliel ?

    // Irène

    • bema skriver:

      Nej, med värdekonservativt tunnelseende kommer man inte långt. Förmodligen tycker du många andra har det, och de lyckas inte särskilt bra i kommunikationen. Det är en negativ tolkning av Marcus.

      Katolskt magasin som en slags ”husbondens röst” oförarglig för dem som ville ha det så har ingen plats för dig och Gert, kanske nästan inte för mig heller. KM når inte ut till särskilt många som jag förstår, jag använder mig hellre av andra kristna media och sociala media, och det gör ju du och Gert också. Som jag sagt tidigare saknar jag KM i dess tidigare form.

Lämna ett svar till bema Avbryt svar